Gerhana cetus 'lingkaran api'

MogaSejahtera | 9:17 PM | 0 comments

Gerhana cetus 'lingkaran api'
Kombinasi foto kejadian bulan menutup permukaan matahari yang mencetuskan gerhana anulus.

JUTAAN penduduk Australia tidak melepaskan peluang melihat keindahan cakerawala dikenali sebagai 'lingkaran api' atau gerhana matahari dalam tempoh enam bulan di utara negara, kelmarin.

Dipetik MailOnline, kejadian alam yang turut digelar gerhana matahari anulus itu bagaimanapun tidak begitu dramatik seperti yang berlaku pada tahun lalu kerana jarak Bumi terlalu jauh dan bulan kelihatan kecil serta gagal menutup penuh matahari.

Berlainan pula pada November lalu, ratusan pelancong asing serta pasukan saintis berhimpun di wilayah timur laut Australia bagi menyaksikan gerhana matahari penuh yang menggelapkan keseluruhan kawasan itu.

"Gerhana anulus ini memberi peluang kepada kita untuk melihat satu lingkaran cahaya berbentuk cincin yang cukup indah di langit.

"Ia adalah gerhana anulus yang memalapkan cahaya matahari berbanding dengan gerhana matahari penuh yang pada dasarnya waktu siang bertukar menjadi malam," kata ahli astronomi tempatan, Andrew Jacob.

Gerhana anulus selama enam minit itu berlaku di seluruh wilayah selatan Australia sebelum bergerak ke timur melalui Wilayah Utara dan Queensland.

Pertindihan bulan dan planet terbesar itu turut memberi peluang kepada penduduk di Papua New Guinea, Kepulauan Solomon, pulau kecil Kiribati, Indonesia, New Zealand serta Lautan Pasifik untuk menyaksikannya.

Category :

0 comments