Kepadatan penduduk tertinggi di Mumbai

MogaSejahtera | 12:07 PM | 1 comments

MUMBAI - Bandar Mumbai merupakan salah satu kota terpadat di Asia dengan penduduknya mencecah 27,000 orang di setiap kilometer persegi di India, menurut laporan terbaru NGO, Isnin lalu.

Indeks Bandar Raya Hijau Asia, yang ditugaskan oleh sebuah kumpulan syarikat kejuruteraan Jerman terbesar di Eropah, Siemens dan Unit Perisikan Pakar Ekonomi (EIU), menganalisis kepadatan persekitaran di 22 bandar utama di seluruh Asia.

Kesemua bandar yang dianalisis termasuk Singapura, Tokyo, Seoul, Bangkok, Beijing, Delhi, Bangalore, Kolkata dan Karachi.

Dari jumlah tersebut, Mumbai memiliki kepadatan penduduk tertinggi dengan 27,000 orang setiap kilometer persegi, 27 kali lebih padat dari bandar Wuhan, China yang mempunyai kurang daripada 1,000 orang di setiap kilometer persegi kota itu.

Indeks Bandar Raya Hijau Asia menyemak prestasi persekitaran 22 bandar itu melalui lapan kategori, iaitu tahap tenaga dan karbon dioksida, penggunaan tanah dan jumlah bangunan, pengangkutan, sampah, air, kebersihan bandar, kualiti udara dan pentadbiran alam sekitar

Category :

1 comment :

  1. wowwww... 27000 org di setiap km persegi tu adelah sgt padat.. gud information,..tq for sharing.. :)

    singgah sini dan follow.. no 116~

    ReplyDelete