Tekanan punca sukar berhenti merokok

MogaSejahtera | 2:04 PM | 2 comments

CALIFORNIA - Kajian terbaru menunjukkan perokok tegar yang mengalami kemurungan menghalang mereka daripada berhenti merokok berbanding perokok yang tidak mengalami tekanan.

Kajian daripada Jurnal Ubat Pencegah Amerika Syarikat (AS) edisi Januari 2011 yang dipaparkan dalam talian menunjukkan bahawa sekitar 24 peratus daripada pemanggil yang dikaji selidik melalui Talian Bantuan Perokok California, saat ini menderita daripada kemurungan dan 17 peratus lagi mengalami tekanan biasa.

Lebih daripada setengah pemanggil yang dikaji selidik, tertekan atau tidak, sekurang-kurangnya cuba berusaha untuk berhenti merokok selepas membuat panggilan tersebut.

Walau bagaimanapun, tahap kejayaan pemanggil perokok yang mengalami kemurungan teruk untuk berhenti merokok jauh lebih rendah berbanding dengan pemanggil yang mengalami tekanan rendah atau tidak, sejak dua bulan lalu.

Kajian ini penting kerana Talian Bantuan California sentiasa menerima sejumlah besar panggilan daripada perokok tegar dan perokok biasa untuk bantuan perubatan.

Lebih daripada 400,000 perokok yang membuat panggilan talian bantuan AS, dipercayai hampir 100,000 perokok yang mengalami tekanan tidak mendapat layanan yang diperlukan, setiap tahun.

Category :

2 comments :

  1. Amalkan cara hidup sehat. Jauhkan tekanan melanda diri.

    ReplyDelete
  2. @Kembara Jr.....Seelok2nya begitulah hendaknya

    ReplyDelete