50 pekerja nuklear sanggup mati

MogaSejahtera | 9:12 AM | 3 comments


GAMBAR yang disiarkan pada 24 April lalu menunjukkan kemusnahan loji nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun yang rosak akibat gegaran gempa bumi.



TOKYO - Ibu salah seorang pekerja loji nuklear Fukushima Daiichi yang rosak akibat gegaran gempa bumi kuat menyatakan anaknya dan pekerja lain menjangkakan mereka akan meninggal dunia akibat terkena radiasi tinggi, lapor sebuah akhbar semalam.
Anaknya itu merupakan antara 50 pekerja loji jana kuasa nuklear tersebut yang terdedah pada kadar radioaktif yang tinggi semasa melakukan kerja-kerja untuk menyejukkan reaktor selepas rosak akibat gegaran kuat hempa bumi pada 11 Mac lalu.
Gegaran kuat itu berlaku akibat gempa bumi yang berlaku di timur laut Jepun dekat dengan loji nuklear tersebut yang mencetuskan ombak tsunami.
Menurut ibu tersebut, semua pekerja yang berhempas-pulas menyelamatkan loji tersebut daripada menyebarkan radiasi menjangkakan mereka akan meninggal dunia dalam tempoh beberapa minggu lagi.
Ibu itu yang bercakap menerusi jurubahasa melalui telefon berkata kepada stesen televisyen Fox News: "Anak lelaki saya dan rakan-rakannya telah membincangkan dengan panjang lebar dan mereka komited untuk mati jika ia perlu untuk menyelamatkan negara.
"Dia (anak lelakinya) telah menerima sepenuh hati bahawa mereka kemungkinan akan mati akibat sakit disebabkan radiasi dalam tempoh jangka pendek atau kanser dalam tempoh jangka panjang."
Sementara itu, Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam berkata, kebocoran radiasi daripada loji Fukushima Daiichi tidak membawa kesan terhadap kesihatan awam kecuali rakyat mematuhi nasihat kerajaan pada setiap masa.
"Jepun membuat keputusan bertindak di kawasan (pemindahan sekitar loji) berdasarkan nasihat dan cadangan pakar. Di Jepun, kita meminta penduduk supaya mematuhi peraturan kerana ia akan menjamin keselamatan dan kesihatan mereka," katanya. Negara itu juga buat kali telah menemui tahap radiasi melebihi paras selamat dalam daging-daging lembu berhampiran kawasan larangan loji nuklear.
Kementerian Kesihatan Jepun menjelaskan bahawa 510 becquerels sesium radioaktif dikesan dalam daging lembu dari Tenei, wilayah Fukushima, kira-kira 70 kilometer dari loji nuklear tersebut, menurut agensi berita Kyodo.
Dalam kejadian gempa bumi dan tsunami itu, lebih 28,000 orang didapati terbunuh dan hilang. - Agensi

Category :

3 comments :

  1. kesian kat depa.. itulah pengorbanan yang bermakna untuk negara depa kan.. HUHU

    MySuaraBlog: Rambut oh Rambut

    ReplyDelete
  2. @ZWAN SABRI..... begitulah tahap disiplin orang. sanggup gadai nyawa kerana negara.

    ReplyDelete